Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de verkoop van reisdiensten die vanaf 1 juli 2018 worden geboekt en worden geregeld door de Wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten van 21 november 2017.
De organisator of de doorverkoper die als tussenpersoon afzonderlijk een reisdienst verkoopt verstrekt aan de reiziger de volgende informatie:
1. De voornaamste kenmerken van de reisdienst
2. De identiteit van de onderneming (ondernemingsnummer, handelsnaam, adres en telefoonnummer)
3. De totale prijs van de reisdienst
4. Betalingsmodaliteiten
5. Informatie over de interne klachtenbehandeling
6. De bescherming waarop hij aanspraak kan maken in het geval van insolventie
7. De naam van de entiteit die instaat voor die bescherming en haar contactgegevens.
3.1: De persoon die de reisdienstovereenkomst afsluit, moet aan de organisator en de doorverkoper alle nuttige inlichtingen verstrekken omtrent hemzelf en zijn medereizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst.
3.2: Wanneer de reiziger verkeerde inlichtingen verstrekt en dit tot extra kosten leidt voor de organisator en/of doorverkoper, mogen die kosten in rekening worden gebracht.
4.1: De organisator of doorverkoper die als tussenpersoon afzonderlijke reisdiensten verkoopt stelt een zekerheid voor de terugbetaling van alle bedragen die hij ontvangt van of namens de reizigers, voor het geval de reisdienst, door de insolventie niet kan worden verleend.
4.2: Voor niet-uitgevoerde reisdiensten worden terugbetalingen op verzoek van de reiziger zonder vertraging verricht.
De organisator en/of doorverkoper verstrekt aan de reiziger informatie over de interne klachtenbehandeling.
6.1 Ingeval van betwisting moeten de partijen eerst onderling een minnelijke regeling nastreven.
6.2 Mislukt deze poging tot minnelijke regeling, dan kan elk van de betrokken partijen aan de vzw Geschillencommissie Reizen vragen om een verzoeningsprocedure op te starten. Alle partijen dienen ermee in te stemmen.
6.3 Hiertoe zal het secretariaat aan de partijen een verzoeningsreglement en een "overeenkomst tot verzoening" bezorgen.
6.4 Overeenkomstig de in het reglement beschreven procedure, zal een onpartijdige verzoener daarna contact opnemen met de partijen teneinde een billijke verzoening tussen de partijen na te streven.
6.5 Het eventueel bereikte akkoord zal in een bindende schriftelijke overeenkomst vastgelegd worden.
7.1 Wordt geen verzoeningsprocedure ingesteld of mislukt deze, dan kan de eisende partij desgewenst een arbitrageprocedure instellen voor de Geschillencommissie Reizen of een procedure aanhangig maken voor de rechtbank.
7.2 De reiziger kan nooit verplicht worden de bevoegdheid van de Geschillencommissie Reizen te aanvaarden, noch als eisende noch als verwerende partij.
7.3 De organisator of doorverkoper die verwerende partij is kan de arbitrage slechts weigeren indien het door de eisende partij geëiste bedrag méér dan 2.500 euro bedraagt. Hij beschikt hiervoor over een termijn van 10 kalenderdagen na ontvangst van de aangetekende brief of e-mail met ontvangstbewijs waarin wordt aangegeven dat een dossier met een vordering vanaf 2.501 euro werd geopend bij de Geschillencommissie Reizen.
7.4 Deze arbitrageprocedure wordt geregeld door een geschillenreglement, en kan slechts worden opgestart na het indienen van een klacht bij de onderneming zelf en wel zodravaststaat dat het geschil niet minnelijk kon geregeld worden of zodra 4 maanden zijn verstreken na het (voorziene) einde van de reis (of eventueel vanaf de prestatie die aanleiding gaf tot het geschil). Geschillen m.b.t. lichamelijke letsels kunnen enkel door de rechtbanken beslecht worden.
7.5 Het paritair samengesteld arbitraal college doet, overeenkomstig het geschillenreglement, op een bindende en definitieve wijze uitspraak over het reisgeschil. Hiertegen is geen beroep mogelijk.
Secretariaat van de Geschillencommissie Reizen:
telefoon: 02 277 62 15 of 02 277 61 80 (9u tot 12 u) ; fax: 02 277 91 00
City Atrium, Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel
e-mail: reisgeschillen@clv-gr.be
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op pakketreisovereenkomsten die vanaf 1 juli 2018 worden geboekt en worden geregeld door de Wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten van 21 november 2017.
2.1 De organisator en ook de doorverkoper verstrekken aan de reiziger, voordat deze is gebonden door een pakketreisovereenkomst de wettelijk voorgeschreven standaardinformatie, alsook, voor zover deze van toepassing is op de pakketreis:
1 ° de voornaamste kenmerken van de reisdiensten:
a) de reisbestemming(en), de route en de verblijfsperioden, met de data en het aantal
nachten;
b) de vervoermiddelen, hun kenmerken en categorieën, de plaatsen en data en tijdstippen van vertrek
en terugkeer, de duur en plaats van tussenstops en de aansluitingen; indien het exacte tijdstip nog
niet vaststaat, wordt dit bij benadering meegedeeld
c) de ligging, de voornaamste kenmerken en de categorie van de accommodatie volgens de regels vanhet
land bestemming;
d) de verstrekte maaltijden;
e) de bezoeken, de excursies of de andere diensten die zijn begrepen in de voor de pakketreis
overeengekomen totaalprijs;
f) ingeval het niet duidelijk is, uitsluitsel of de reisdiensten worden verleend aan de reiziger als
lid van een groep;
g) de taal waarin andere toeristische diensten desgevallend worden verricht;
h) of de reis in het algemeen geschikt is voor personen met beperkte mobiliteit;
2 ° de totaalprijs van de pakketreis, en voor zover toepasselijk, opgave van de soort bijkomende kosten die voor rekening van de reiziger kunnen zijn;
3 ° de betalingsmodaliteiten;
4 ° het minimumaantal personen dat nodig is voor de uitvoering van de pakketreis en de uiterste datum voor de eventuele opzegging van de overeenkomst wanneer dit aantal niet wordt behaald;
5 ° algemene informatie over de vereisten in het land van bestemming inzake paspoort- en visumverplichtingen, met inbegrip van de bij benadering benodigde termijn voor het verkrijgen van een visum en informatie over formaliteiten op gezondheidsgebied;
6 ° de vermelding dat de reiziger de overeenkomst kan opzeggen tegen betaling van een opzegvergoeding;
7 ° inlichtingen over de annulerings- en/of bijstandsverzekeringen.
2.2 De professioneel draagt er zorg voor dat het juiste standaardinformatieformulier wordt verstrekt aan de reiziger.
2.3 De precontractuele informatie die aan de reiziger wordt verstrekt, vormt een integraal onderdeel van de pakketreisovereenkomst. Zij kan niet worden gewijzigd, tenzij wederzijds akkoord van de partijen.
3.1 De persoon die de pakketreisovereenkomst afsluit, moet aan de organisator en de doorverkoper alle nuttige inlichtingen verstrekken omtrent hemzelf en zijn medereizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst.
3.2 Wanneer de reiziger verkeerde inlichtingen verstrekt en dit tot extra kosten leidt voor de organisator en/of doorverkoper, mogen die kosten in rekening worden gebracht.
4.1 Bij het sluiten van de pakketreisovereenkomst of binnen redelijke termijn verstrekt
de organisator of indien er een doorverkoper bij betrokken is deze laatste de reiziger een
bevestiging van de overeenkomst op een duurzame gegevensdrager, zoals bv. een mail, een papieren
document of een pdf.
Ingeval de pakketreisovereenkomst in de gelijktijdige fysieke aanwezigheid
van de partijen wordt gesloten, heeft de reiziger het recht een papieren kopie te vragen.
4.2 De pakketreisovereenkomst of bevestiging ervan bevat de volledige inhoud van de overeenkomst, met inbegrip van alle informatie zoals vermeld in artikel 2 en de volgende informatie:
1 ° de bijzondere wensen van de reiziger waarop de organisator is ingegaan;
2 ° dat de organisator aansprakelijk is voor de goede uitvoering van de pakketreis, en een
bijstandsverplichting heeft;
3 ° de naam en de contactgegevens van de entiteit die instaat voor de bescherming bij
insolventie;
4 ° de naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres van de lokale vertegenwoordiger van de organisator of
van een andere dienst voor het geval de reiziger in moeilijkheden verkeert zijn beklag wenst te doen
over de mogelijke non-conformiteit;
5 ° de verplichting van de reiziger om de non-conformiteit tijdens de reis te melden;
6 ° informatie op basis waarvan rechtstreeks contact kan worden opgenomen met een niet vergezelde
minderjarige of met de persoon die op zijn verblijfplaats voor hem verantwoordelijk is;
7 ° informatie over de interne klachtenbehandeling;
8 ° informatie over de Geschillencommissie Reizen en het platform van de E.U. voor online
geschillenbeslechting;
9 ° informatie over het recht van de reiziger om zijn overeenkomst over te dragen.
4.3 Tijdig voor het begin van de pakketreis verstrekt de organisator de reiziger:
1 ° de nodige ontvangstbewijzen
2 ° de vouchers en vervoerbewijzen
3 ° informatie over de geplande vertrektijden en, indien van toepassing, over de uiterste tijd om in
te checken, de geplande tijden van tussenstops, aansluitingen en aankomst.
5.1 Na het sluiten van de pakketreisovereenkomst kunnen de prijzen alleen worden verhoogd indien de overeenkomst daar uitdrukkelijk in voorziet. In dat geval wordt in de pakketreisovereenkomst aangegeven hoe de prijsherziening wordt berekend. Prijsverhogingen zijn alleen toegestaan als rechtstreeks gevolg van veranderingen in:
1 ° de prijs van passagiersvervoer die is toe te schrijven aan de toegenomen kostprijs van brandstof
of van andere energiebronnen, of
2 ° de hoogte van belastingen of vergoedingen over de in de overeenkomst begrepen reisdiensten, die
worden geheven door niet direct bij de uitvoering van de pakketreis betrokken derden, met inbegrip
van toeristenbelastingen en vertrek- of aankomstbelasting in havens en op vliegvelden, of
3 ° de wisselkoersen die voor de pakketreis van belang zijn. Indien een prijsverhoging wordt voorzien
heeft de reiziger recht op een prijsvermindering bij een daling van de hierboven opgesomde kosten.
5.2 Indien de verhoging 8% van de totaalprijs te boven gaat, kan de reiziger de overeenkomst opzeggen zonder opzeggingsvergoeding.
5.3 Een prijsverhoging is alleen mogelijk indien de organisator de reiziger uiterlijk twintig dagen voor het begin van de pakketreis via een duurzame gegevensdrager, zoals bv. een mail, een papieren document of een pdf, hiervan in kennis stelt, met opgave van een motivering voor die prijsverhoging en een berekening.
5.4 In geval van een prijsvermindering heeft de organisator het recht de administratieve kosten af te trekken van de aan de reiziger verschuldigde terugbetaling. Indien de reiziger hierom verzoekt staaft de organisator die kosten.
6.1 Behalve anders overeengekomen, betaalt de reiziger, bij het afsluiten van de pakketreisovereenkomst als voorschot een gedeelte van de totale reissom zoals in de bijzondere voorwaarden bepaald.
6.2 Behalve indien in de pakketreisovereenkomst anders wordt overeengekomen, betaalt de reiziger het saldo van de prijs uiterlijk 1 maand voor de vertrekdatum.
6.3 Indien de reiziger, nadat hij vooraf in gebreke werd gesteld, nalaat het voorschot of de reissom te betalen die van hem wordt geëist, zal de organisator en/of doorverkoper het recht hebben de overeenkomst met de reiziger van rechtswege te beëindigen, met de kosten ten laste van de reiziger.
7.1 De reiziger kan de pakketreisovereenkomst overdragen aan een persoon die voldoet aan alle voorwaarden die voor die overeenkomst gelden op voorwaarde dat hij:
1 ° de organisator en eventueel de doorverkoper zo snel mogelijk en uiterlijk 7 dagen voor het begin
van de pakketreis via een duurzame gegevensdrager, zoals bv. een mail, een papieren document of een
pdf, op de hoogte stelt, en
2 ° de eventuele bijkomende kosten draagt die voortvloeien uit de overdracht.
7.2 Degene die de pakketreis overdraagt en degene die de overeenkomst overneemt, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het nog verschuldigde bedrag en voor eventuele bijkomende vergoedingen die voortvloeien uit de overdracht. De organisator stelt degene die de overeenkomst overdraagt in kennis van de kosten van de overdracht.
Vraagt de reiziger om een andere wijziging, dan mag de organisator en/of de doorverkoper die daarop kan ingaan alle kosten aanrekenen die daardoor worden veroorzaakt.
9.1 De organisator kan de bepalingen van de pakketreisovereenkomst, met uitzondering van prijswijzigingen vóór het begin van de pakketreis niet eenzijdig veranderen, tenzij:
1 ° de organisator zich dit recht in de overeenkomst heeft voorbehouden, en
2 ° het om een onbeduidende verandering gaat, en
3 ° de organisator de reiziger daarvan via een duurzame gegevensdrager, zoals bv. een mail, een
papieren document of een pdf in kennis stelt.
9.2 1. Indien, vóór het begin van de reis, de organisator zich genoodzaakt ziet een van de voornaamste kenmerken van de reisdiensten ingrijpend te wijzigen of niet aan de bevestigde bijzondere wensen van de reiziger tegemoet kan komen, of voorstelt de prijs van de pakketreis met meer dan 8% te verhogen, dient de organisator de reiziger hiervan in te lichten en hem op de hoogte te brengen:
1 ° van de voorgestelde wijzigingen en het effect ervan op de prijs van de
pakketreis;
2 ° van de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen zonder kosten, tenzij hij de voorgestelde
wijzigingen aanvaardt;
3 ° van de termijn waarbinnen hij de organisator in kennis moet stellen van
zijn besluit;
4 ° van het feit dat indien hij de voorgestelde wijziging binnen de opgegeven termijn niet
uitdrukkelijk aanvaardt, de overeenkomst automatisch beëindigd wordt, en
5 ° in voorkomend geval, van de voorgestelde vervangende pakketreis en de prijs ervan.
9.3 Wanneer de wijzigingen van de pakketreisovereenkomst of de vervangende pakketreis tot gevolg hebben dat de kwaliteit of de kosten van de pakketreis verminderen, heeft de reiziger recht op een passende prijsvermindering.
9.4 Indien de pakketreisovereenkomst op grond van artikel 9.2 wordt opgezegd ende reiziger geen vervangende pakketreis aanvaardt, betaalt de organisator alle betaalde bedragen uiterlijk veertien dagen nadat de overeenkomst is opgezegd, aan de reiziger terug.
10.1 De organisator kan de pakketreisovereenkomst opzeggen:
1 ° indien het aantal personen dat zich voor de pakketreis heeft ingeschreven, kleiner is dan het in de overeenkomst vermelde minimumaantal en de reiziger door de organisator van de opzegging van de overeenkomst in kennis wordt gesteld binnen de in de overeenkomst bepaalde termijn, maar uiterlijk:
a) twintig dagen vóór het begin van de pakketreis bij reizen van meer dan zes dagen;
b) zeven dagen vóór het begin van de pakketreis bij reizen van twee à zes dagen;
c) 48 uur voor het begin van de pakketreis bij reizen die minder dan twee dagen duren, of
2 ° indien hij de overeenkomst niet kan uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en omstandigheden en hij de reiziger er vóór het begin van de pakketreis van in kennis stelt dat de overeenkomst wordt opgezegd.
10.2 In deze gevallen betaalt de organisator aan de reiziger alle bedragen die hij voor de pakketreis heeft ontvangen, terug zonder een bijkomende schadevergoeding verschuldigd te zijn.
11.1 De reiziger kan te allen tijde de pakketreisovereenkomst opzeggen vóór het begin
van de pakketreis. Bij opzegging kan de reiziger worden verplicht tot betaling van een
opzegvergoeding aan de organisator.
In de pakketreisovereenkomst kunnen gestandardiseerde opzegvergoedingen worden bepaald op basis van
het tijdstip van de opzegging vóór het begin van de pakketreis en de verwachte kostenbesparingen
en inkomsten uit alternatief gebruik van de reisdiensten.
Indien er geen gestandardiseerde opzegvergoedingen zijn vastgesteld, stemt het bedrag van de
opzegvergoeding overeen met de prijs van de pakketreis verminderd met de kostenbesparingen en
inkomsten uit alternatief gebruik van de reisdiensten.
11.2 De reiziger heeft echter, indien zich op de plaats van bestemming onvermijdbare en
buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de
pakketreis of die aanzienlijke gevolgen hebben voor het passagiersvervoer van de reizigers naar de
plaats van bestemming, het recht de pakketreisovereenkomst zonder betaling van een opzegvergoeding
op te zeggen.
In geval van opzegging van de pakketreisovereenkomst op grond van dit artikel heeft de reiziger
recht op een volledige terugbetaling van alle voor de pakketreis betaalde bedragen, maar kan hij
geen aanspraak maken op een bijkomende schadevergoeding.
11.3 De organisator betaalt uiterlijk binnen veertien dagen alle bedragen terug die door of namens de reiziger zijn betaald, verminderd met de opzegvergoeding.
12.1 De reiziger stelt de organisator zonder vertraging in kennis van een eventuele non-conformiteit die hij tijdens de uitvoering van een in de pakketreisovereenkomst opgenomen reisdienst heeft vastgesteld.
12.2 Indien een van de reisdiensten niet conform de pakketreisovereenkomst wordt uitgevoerd, verhelpt de organisator aan die non-conformiteit, tenzij dat:
1 ° onmogelijk is, of
2 ° onevenredig hoge kosten met zich brengt, rekening houdend met de mate van non-conformiteit en de
waarde van de desbetreffende reisdiensten.
Indien de organisator de non-conformiteit niet verhelpt, heeft de reiziger recht op een
prijsvermindering of een schadevergoeding overeenkomstig artikel 15.
12.3 Indien de organisator de non-conformiteit niet binnen een door de reiziger bepaalde
redelijke termijn verhelpt, heeft de reiziger de mogelijkheid dit zelf te doen en om terugbetaling
van de nodige uitgaven te verzoeken.
Het is niet nodig dat de reiziger een termijn bepaalt indien de organisator weigert de non-
conformiteit te verhelpen, of indien een onmiddellijke oplossing is vereist.
12.4 Indien een aanzienlijk deel van de reisdiensten niet kan worden verricht, biedt de
organisator, zonder bijkomende kosten voor de reiziger, andere arrangementen aan van, indien
mogelijk, gelijkwaardige of hogere kwaliteit.
Indien de andere voorgestelde arrangementen leiden tot een pakketreis van lagere kwaliteit, kent de
organisator aan de reiziger een passende prijsvermindering toe.
De reiziger kan de andere voorgestelde arrangementen slechts afwijzen indien zij niet vergelijkbaar
zijn met hetgeen in de pakketreisovereenkomst is afgesproken, of indien de toegekende
prijsvermindering ontoereikend is.
12.5 Indien de non-conformiteit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de
pakketreis en de organisator deze niet binnen een door de reiziger bepaalde redelijke termijn heeft
verholpen, kan de reiziger de pakketreisovereenkomst zonder betaling van een opzegvergoeding
opzeggen en, in voorkomend geval, om een prijsvermindering en/of een schadevergoeding verzoeken.
Indien de pakketreis passagiersvervoer omvat voorziet de organisator ook in repatriëring van de
reiziger.
Indien er geen andere arrangementen kunnen worden voorgesteld of de reiziger de andere voorgestelde
arrangementen verwerpt, heeft de reiziger, in voorkomend geval, ook zonder opzegging van de
pakketreisovereenkomst, recht op prijsvermindering en/ of schadevergoeding.
12.6 Indien er, als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, niet kan worden gezorgd voor de terugkeer van de reiziger zoals afgesproken in de pakketreisovereenkomst, draagt de organisator de kosten van de nodige accommodatie, voor ten hoogste drie overnachtingen per reiziger.
12.7 De beperking van de kosten zoals bedoeld in 12.6 is niet van toepassing op personen met beperkte mobiliteit, op personen die hen begeleiden, op zwangere vrouwen, op alleenreizende minderjarigen en op personen die specifieke medische bijstand behoeven, mits de organisator ten minste 48 uur voor het begin van de pakketreis in kennis is gesteld van hun bijzondere behoeften.
12.8 De organisator mag zich niet beroepen op onvermijdbare en buitengewone omstandigheden om aansprakelijkheid te beperken indien de betrokken vervoerder zich daarop krachtens het toepasselijke recht van de Unie niet kan beroepen.
12.9 De reiziger kan berichten, verzoeken of klachten in verband met de uitvoering van de pakketreis rechtstreeks richten tot de doorverkoper bij wie hij de pakketreis heeft gekocht. De doorverkoper geeft deze berichten, verzoeken of klachten zonder vertraging aan de organisator door.
De reiziger is aansprakelijk voor de schade die de organisator en of doorverkoper, hun aangestelden en/of vertegenwoordigers door zijn fout oplopen, of wanneer hij zijn contractuele verplichtingen niet is nagekomen.
14.1 De organisator is aansprakelijk voor de uitvoering van de reisdiensten die in de pakketreisovereenkomst zijn begrepen, ongeacht of deze diensten door de organisator of door andere reisdienstverleners worden verricht.
14.2 Ingeval de organisator buiten de Europese Economische Ruimte is gevestigd gelden voor de doorverkoper die in een lidstaat is gevestigd de verplichtingen voor organisatoren, tenzij de doorverkoper bewijst dat de organisator aan de door de wet van 21 november 2017 voorgeschreven voorwaarden voldoet.
5.1 De reiziger heeft recht op een passende prijsvermindering voor iedere periode waarin er sprake was van non-conformiteit van de verleende diensten, tenzij de organisator bewijst dat de non-conformiteit aan de reiziger te wijten is.
15.2 De reiziger heeft recht op passende schadevergoeding van de organisator voor alle schade die hij oploopt als gevolg van non-conformiteit. De schadevergoeding wordt zonder vertraging uitbetaald.
15.3 De reiziger heeft geen recht op schadevergoeding, indien de organisator aantoont dat de non-conformiteit te wijten is aan:
1 ° de reiziger;
2 ° een derde die niet bij de uitvoering van de in de pakketreisovereenkomst begrepen reisdiensten is
betrokken, en de non-conformiteit niet kon worden voorzien of voorkomen, of
3 ° onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.
16.1 De organisator biedt zonder vertraging passende bijstand aan de reiziger die in moeilijkheden verkeert, in het bijzonder door:
1 ° nuttige informatie te verstrekken over medische diensten, plaatselijke autoriteiten en consulaire
bijstand;
2 ° de reiziger te helpen bij het gebruik van communicatie op afstand en bij het vinden van andere
reisarrangementen.
16.2 Indien de moeilijkheden het gevolg zijn van opzet of nalatigheid van de reiziger,
kan de organisator voor deze bijstand een vergoeding vragen.
Die vergoeding bedraagt in geen geval meer dan de werkelijke kosten gedragen door de organisator.
17.1 Indien de reiziger een klacht heeft vóór de afreis moet hij deze zo snel mogelijk op een bewijskrachtige manier melden bij de organisator of de doorverkoper.
17.2 Klachten tijdens de uitvoering van de pakketreisovereenkomst moet de reiziger zo spoedig mogelijk ter plaatse, op een gepaste en bewijskrachtige manier, melden aan de organisator of doorverkoper, zodat naar een oplossing kan worden gezocht.
17.3 Werd een klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost of kon de reiziger onmogelijk ter plaatse een klacht formuleren, dan moet hij na het einde van de reisovereenkomst zonder vertraging bij de organisator of de doorverkoper een klacht indienen op een bewijskrachtige manier.
18.1 Ingeval van betwisting moeten de partijen eerst onderling een minnelijke regeling nastreven.
18.2 Mislukt deze poging tot minnelijke regeling, dan kan elk van de betrokken partijen aan de vzw Geschillencommissie Reizen vragen om een verzoeningsprocedure op te starten. Alle partijen dienen ermee in te stemmen.
18.3 Hiertoe zal het secretariaat aan de partijen een verzoeningsreglement en een "overeenkomst tot verzoening" bezorgen.
18.4 Overeenkomstig de in het reglement beschreven procedure, zal een onpartijdige verzoener daarna contact opnemen met de partijen teneinde een billijke verzoening tussen de partijen na te streven.
18.5 Het eventueel bereikte akkoord zal in een bindende schriftelijke overeenkomst vastgelegd worden.
19.1 Wordt geen verzoeningsprocedure ingesteld of mislukt deze, dan kan de eisende partij desgewenst een arbitrageprocedure instellen voor de Geschillencommissie Reizen of een procedure aanhangig maken voor de rechtbank.
19.2 De reiziger kan nooit verplicht worden de bevoegdheid van de Geschillencommissie Reizen te aanvaarden, noch als eisende noch als verwerende partij.
19.3 De organisator of doorverkoper die verwerende partij is kan de arbitrage slechts
weigeren indien het door de eisende partij geëiste bedrag méér dan 2.500 euro bedraagt.
Hij beschikt hiervoor over een termijn van 10 kalenderdagen na ontvangst van de aangetekende brief
of e-mail met ontvangstbewijs waarin wordt aangegeven dat een dossier met een vordering vanaf 2.501
euro werd geopend bij de Geschillencommissie Reizen.
19.4 Deze arbitrageprocedure wordt geregeld door een geschillenreglement, en kan slechts
worden opgestart na het indienen van een klacht bij de onderneming zelf en wel zodra vaststaat dat
het geschil niet minnelijk kon geregeld worden of zodra 4 maanden zijn verstreken na het (voorziene)
einde van de reis (of eventueel vanaf de prestatie die aanleiding gaf tot het geschil).
Geschillen m.b.t. lichamelijke letsels kunnen enkel door de rechtbanken beslecht worden.
19.5 Het paritair samengesteld arbitraal college doet, overeenkomstig het
geschillenreglement, op een bindende en definitieve wijze uitspraak over het reisgeschil.
Hiertegen is geen beroep mogelijk.
Secretariaat van de Geschillencommissie Reizen:
telefoon: 02 277 62 15 of 02 277 61 80 (9u tot 12 u) ; fax: 02 277 91 00
City Atrium, Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel
e-mail: reisgeschillen@clv-gr.be
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de verkoop van reisdiensten die vanaf 1 juli 2018 worden geboekt en worden geregeld door de Wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten van 21 november 2017.
Er is sprake van een gekoppeld reisarrangement indien ten minste twee verschillende
soorten reisdiensten voor dezelfde reis of vakantie worden aangekocht, die echter geen
pakketreis vormen en waarvoor afzonderlijke overeenkomsten worden gesloten met de
verschillende reisdienstverleners, waarbij een professioneel:
a) tijdens één bezoek aan of contactmoment met het eigen verkooppunt het apart
selecteren en apart betalen van elke reisdienst door de reiziger faciliteert, of
b) op gerichte wijze de aankoop van ten minste één aanvullende reisdienst bij een
andere professioneel faciliteert waarbij uiterlijk vierentwintig uur na de bevestiging van
de boeking van de eerste reisdienst een overeenkomst met die andere professioneel
wordt gesloten.
De professioneel die een gekoppeld reisarrangement faciliteert verstrekt de reiziger de wettelijk voorgeschreven standaardinformatie en wijst hem op de volgende informatie:
1. Dat de reiziger geen pakketreis heeft afgesloten en elke dienstverlener aansprakelijk is voor de goede contractuele uitvoering van zijn eigen diensten
2. Dat de reiziger aanspraak kan maken op bescherming bij insolventie.
Indien de professioneel die gekoppelde reisdiensten faciliteert geen correcte informatie heeft gegeven, zijn de rechten en de verplichtingen van een pakketreis van toepassing, behoudens voor prijswijzigingen en wijzigingen van de pakketreis.
5.1: De persoon die het gekoppeld reisarrangement afsluit, moet aan de professionelen alle nuttige inlichtingen verstrekken omtrent hemzelf en zijn medereizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst.
5.2: Wanneer de reiziger verkeerde inlichtingen verstrekt en dit tot extra kosten leidt voor de professioneel, mogen die kosten in rekening worden gebracht.
Professionelen die gekoppelde reisarrangementen faciliteren stellen zekerheden voor de terugbetaling van alle bedragen die zij ontvangen van reizigers, voor zover een reisdienst, die deel uitmaakt van een gekoppeld reisarrangement ten gevolge van hun insolventie niet wordt verleend. Indien deze professionelen de partij zijn die voor het passagiersvervoer verantwoordelijk is, dekt de zekerheid ook de repatriëring van de reiziger.
7.1 : De professioneel is aansprakelijk voor elke fout:
- door technische gebreken in het boekingssysteem die aan hem te wijten is
- die hij tijdens het boekingsproces maakt, indien hij heeft aanvaard de boeking van
reisdiensten te regelen.
7.2: Een professioneel is niet aansprakelijk voor boekingsfouten die aan de reiziger te wijten zijn of die door onvermijdbare en buitengewone omstandigheden worden veroorzaakt.
De professioneel verstrekt aan de reiziger informatie over de interne klachtenbehandeling.
9.1
Ingeval van betwisting moeten de partijen eerst onderling een minnelijke regeling
nastreven.
9.2
Mislukt deze poging tot minnelijke regeling, dan kan elk van de betrokken partijen aan
de vzw Geschillencommissie Reizen vragen om een verzoeningsprocedure op te starten.
Alle partijen dienen ermee in te stemmen.
9.3
Hiertoe zal het secretariaat aan de partijen een verzoeningsreglement en een
"overeenkomst tot verzoening" bezorgen.
9.4
Overeenkomstig de in het reglement beschreven procedure, zal een onpartijdige
verzoener daarna contact opnemen met de partijen teneinde een billijke verzoening
tussen de partijen na te streven.
9.5
Het eventueel bereikte akkoord zal in een bindende schriftelijke overeenkomst
vastgelegd worden.
10.1
Wordt geen verzoeningsprocedure ingesteld of mislukt deze, dan kan de eisende partij
desgewenst een arbitrageprocedure instellen voor de Geschillencommissie Reizen of
een procedure aanhangig maken voor de rechtbank.
10.2
De reiziger kan nooit verplicht worden de bevoegdheid van de Geschillencommissie
Reizen te aanvaarden, noch als eisende noch als verwerende partij.
10.3
De professioneel die verwerende partij is kan de arbitrage slechts weigeren indien het
door de eisende partij geëiste bedrag méér dan 2.500 euro bedraagt. Hij beschikt
hiervoor over een termijn van 10 kalenderdagen na ontvangst van de aangetekende
brief of e-mail met ontvangstbewijs waarin wordt aangegeven dat een dossier met een
vordering vanaf 2.501 euro werd geopend bij de Geschillencommissie Reizen.
10.4
Deze arbitrageprocedure wordt geregeld door een geschillenreglement, en kan slechts
worden opgestart na het indienen van een klacht bij de onderneming zelf en wel zodra
vaststaat dat het geschil niet minnelijk kon geregeld worden of zodra 4 maanden zijn
verstreken na het (voorziene) einde van de reis (of eventueel vanaf de prestatie die
aanleiding gaf tot het geschil). Geschillen m.b.t. lichamelijke letsels kunnen enkel door de
rechtbanken beslecht worden.
10.5
Het paritair samengesteld arbitraal college doet, overeenkomstig het
geschillenreglement, op een bindende en definitieve wijze uitspraak over het reisgeschil.
Hiertegen is geen beroep mogelijk.
Secretariaat van de Geschillencommissie Reizen:
telefoon: 02 277 62 15 of 02 277 61 80 (9u tot 12 u) ; fax: 02 277 91 00
City Atrium, Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel
e-mail: reisgeschillen@clv-gr.be
Deze bijzondere voorwaarden vullen de algemene voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen, van toepassing op de daarin omschreven boekingen, aan. Zij zijn van toepassing voor alle te koopaanbiedingen en verkopen, en elke reisverbintenis van REIZEN BEERNAERT, optredend in gelijk welke hoedanigheid, zowel in eigen naam als in naam en/of voor rekening van een uitvoerder van welke reisverbintenis ook, en in voorkomend geval als mandataris van de reiziger, voor elke handeling of rechtshandeling als professioneel, zoals bedoeld in artikel 2 7 ° van de Wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten van 21 november 2017 (verder afgekort als: “Wet Pakketreizen”).
1.1
De reiziger bevestigt kennis te hebben genomen van de precontractuele informatie voor een
pakketreis, bepaald in artikel 5 van de Wet Pakketreizen, voor gekoppelde reisarrangementen, artikel
66 van dezelfde Wet, en voor afzonderlijke reisdiensten artikel 71 van dezelfde Wet. Eveneens de
informatie wie aansprakelijk is voor de goede uitvoering van de reisverbintenissen, en wie instaat
voor de wettelijk opgelegde zekerheidstelling bij insolventie en de instantie die deze verleend.
Voor REIZEN BEERNAERT is dit de verzekeringsmaatschappij
MS Amlin Insurance SE, Koning Albert II laan 37, 1030 Brussel, België,
insolvency.claims.be@msamlin.com, +32 2 894 70 00
1.2
Elke verbintenis en reisovereenkomst, in welke hoedanigheid ook, komt tot stand bij de bevestiging
ervan door REIZEN BEERNAERT
De reiziger bevestigt alle informatie te hebben ontvangen conform artikelen 10 en 11 van de Wet
Pakketreizen, en gebonden te zijn door de algemene en bijzondere voorwaarden van de organisator, en
indien toepasselijk doorverkoper of dienstverlener.
1.3
De reiziger kan mandaat verlenen aan REIZEN BEERNAERT om in zijn naam en voor zijn rekening
contracten af te sluiten, betalingen te verrichten en of te ontvangen, en elke rechtshandeling te
verrichten verband houdend met de sluiting of uitvoering van een reisovereenkomst en de gevolgen
ervan, en daarvoor keuze van woonplaats te doen op het adres van REIZEN BEERNAERT, tegen een gepaste
overeen te komen kostenvergoeding.
Elk mandaat of volmacht en de aanvaarding ervan moet blijken uit de reisovereenkomst zelf, of een
rechtsgeldig opgesteld document tussen de reiziger en REIZEN BEERNAERT
2.1
Elke reiziger is schuldenaar voor de betaling van de door of voor hem geboekte reisverbintenis.
2.2
Uitsluitend de prijzen, in geval van wijziging oorspronkelijke offerte, bevestigd in de
reisovereenkomst, zijn definitief.
2.3
De prijzen betreffen uitsluitend de diensten zoals overeengekomen in de reisovereenkomst.
2.4
Een eventuele offerte, op verzoek van de reiziger uitgebracht, is steeds onder voorbehoud, niet
bindend en louter te beschouwen als indicatief voorstel. De prijs, het reisschema en de daarin
vermelde reisdiensten kunnen desnoods wijzigen tot de definitieve bevestiging in de
reisovereenkomst.
3.1
Bij bevestiging van de overeenkomst betaalt de reiziger een voorschot van MINSTENS 30% van de
reissom
3.2
Het saldo is verschuldigd uiterlijk 8 weken voor de afreis (behalve indien anders overeengekomen).
3.3
Reizigers die boeken binnen de 8 weken voor afreis dienen het volledige bedrag meteen te betalen bij
bevestiging van de overeenkomst.
3.4
Bij specifieke aanbiedingen of afwijkende betalingsvoorwaarden van onze leveranciers kunnen er
afwijkingen zijn op onze standaard betalingsvoorwaarden. Deze afwijkingen worden duidelijk vermeld
bij het reisaanbod.
3.5
Alle betalingen zijn betaalbaar op de zetel van REIZEN BEERNAERT netto en zonder korting.
3.6
In geval van wanbetaling van het geheel of een gedeelte van de prijs, zijn de bepalingen uit boek
XIX van het Wetboek Economisch Recht van toepassing, en zal REIZEN BEERNAERT de klant een gratis
herinnering sturen om het verschuldigde bedrag te voldoen binnen 14 kalenderdagen. Betaalt de
reiziger niet binnen die termijn, dan wordt het openstaande bedrag verhoogd met een jaarlijkse
intrest berekend tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in
artikel 5, tweede lid, van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de
betalingsachterstand bij handelstransacties berekend vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop
de gratis herinnering aan de klant werd verstuurd, alsook met een forfaitaire vergoeding van:
3.7
Reizen beernaert heeft het recht, bij wanbetaling door de reiziger, na aanmaning, de overeenkomst
als een opzegging te beschouwen met onmiddellijke ingang en toepassing van artikel 7 van onderhavige
bijzondere reisvoorwaarden.
4.1
De reiziger neemt kennis van de te vervullen formaliteiten volgens de wet en de overeenkomst die
door REIZEN BEERNAERT worden verstrekt.
4.2
De reiziger draagt de uitsluitende verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van de benodigde visa en
of toegangs- en verblijfdocumenten tot het land van bestemming. De reiziger kan informatie inwinnen
bij de FOD Buitenlandse Zaken. Onderhavige bepaling geldt eveneens voor de vereiste en noodzakelijke
documenten inzake huisdieren.
4.3
Kinderen dienen minstens over een identiteitsdocument met foto te beschikken, en/of het document
opgelegd in het land van bestemming. Kinderen die alleen reizen of slechts door een ouder worden
vergezeld, dienen een document voor te leggen waaruit blijkt dat beide ouders de toestemming
verlenen tot reizen en waarbij de datum van aankomst en van vertrek uit het betrokken land vermeld
is, evenals het adres waar ze hun vakantie doorbrengen en hun adres in België, en elk ander document
zoals verplicht in het land van bestemming.
4.4
Schade door het niet naleven van de wettelijke voorschriften van het betrokken land is uitsluitend
voor rekening van de reiziger.
4.5
De reiziger is zelf uitsluitend verantwoordelijk voor eventuele vaccinaties. Voor medische adviezen
dient de reiziger een arts te raadplegen.
Bij vaststelling van verlies of beschadiging van bagage tijdens het vervoer dient de reiziger schriftelijk protest te uiten, ter plaatse conform de toepasselijke wetgeving en indien conform daaraan volgens voorschriften van de betrokken vervoersmaatschappij en of diens vertegenwoordiger, op straffe zelf de rechtgevolgen te dragen van een laattijdig of ongeldig protest.
De reiziger dient in alle omstandigheden er rekening mee te houden dat dienstregelingen, alhoewel in de regel imperatief tenzij anders vermeld, zowel voor als tijdens de reis gewijzigd kunnen worden.
7.1
Indien een reiziger de reis opzegt, dient dit via duurzame gegevensdrager, en in duidelijke bewoordingen te worden gemeld aan REIZEN BEERNAERT De datum waarop de schriftelijke opzegging door REIZEN BEERNAERT wordt ontvangen, geldt als opzeggingsdatum. De opzegging gebeurt individueel per reiziger, of namens deze.
7.2
Afhankelijk van het moment van opzegging, zijn de volgende vergoedingen van toepassing.
Bij opzegging van tickets, wordt er steeds 100% vergoeding aangerekend, ongeacht de
opzeggingsdatum.
Andere diensten:
7.3
De reiziger wordt erop gewezen dat - in het geval van een pakketreis - hij volgens art 30 van de Wet
Pakketreizen, voor de afreis het recht heeft de reis op te zeggen zonder enige opzegvergoeding
verschuldigd te zijn, wanneer zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving
daarvan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor
de uitvoering van de pakketreis of die aanzienlijke gevolgen hebben voor het passagiersvervoer naar
de bestemming. In dat geval heeft de reiziger recht op een volledige terugbetaling van alle voor de
pakketreis betaalde bedragen, maar niet op een schadevergoeding.
7.4
Specifieke reisaanbiedingen of arrangementen (bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend voor groepsreizen)
kunnen afwijkende opzeggingsvoorwaarden bevatten. Indien dit het geval is, worden deze voorwaarden
duidelijk vermeld op de reisovereenkomst.
Wijzigingen in de reisdata of reisbestemming door de reiziger worden beschouwd als een opzegging en
zijn onderworpen aan bovengenoemde opzeggingskosten.
7.6
Wijzigingen aan een geboekte reis kunnen indien mogelijk worden aanvaard, doch naast de opgelegde
wijzigingskosten door de leverancier, zal een kosten- en administratieve vergoeding worden
aangerekend:
8.1
De reiziger dient, op een bewijskrachtige wijze, REIZEN BEERNAERT onverwijld op de hoogte te brengen
van iedere non-conformiteit die hij ervaart tijdens de uitvoering van een pakketreis-overeenkomst,
door REIZEN BEERNAERT als reisorganisator afgesloten
8.2
Meldingsplicht van de reiziger ter plaatse: indien de reiziger een non-conformiteit vaststelt inzake
de uitvoering of niet- uitvoering van een reisdienst, dient de reiziger dit onmiddellijk en ter
plaatse te melden aan de dienstverlener zodat deze voor de reiziger een oplossing kan zoeken. Indien
de ter plaatse voorgestelde oplossing de reiziger niet bevredigt, dient de reiziger zo snel mogelijk
contact op te nemen met REIZEN BEERNAERT (per duurzame gegevensdrager of telefonisch tijdens de
openingsuren) teneinde alsnog een bevredigende oplossing te bewerkstelligen. Alle kosten en
gevolgen, welke ook, ten gevolge van de laattijdige of niet-naleving van deze meldingsplicht, zijn
ten laste van de reiziger.
8.3
Voor eventuele geschillen die niet vallen binnen de bevoegdheid van de “Geschillencommissie
Reizen ” zijn enkel de rechtbanken van het arrondissement Kortrijk bevoegd.
8.4
Het Belgisch recht is uitsluitend van toepassing op alle overeenkomsten
Reizen Beernaert is verzekerd voor de bescherming tegen insolventie zoals bedoeld
in de Wet
Pakketreizen bij
MS Amlin Insurance SE, Koning Albert II laan 37, 1030 Brussel, België,
insolvency.claims.be@msamlin.com, +32 2 894 70 00
Er is geen herroepingsrecht conform artikel VI.53, 12 ° van het Wetboek van Economisch Recht.
11.1
Er is geen annulerings- of reisbijstandsverzekering inbegrepen in de prijs van de reis, tenzij
anders bedongen zou zijn in de reisovereenkomst.
11.2
De reiziger wordt aanbevolen een annuleringsverzekering en een reisbijstandsverzekering af te
sluiten.
11.3
Bij schade moet de aangifte rechtstreeks bij de verzekeringsmaatschappij worden ingediend of bij de
vertegenwoordiger ervan in overeenstemming met de verzekeringspolis en polisvoorwaarden, waarvan de
reiziger erkent kennis te hebben genomen.